Alla inlägg den 6 maj 2010

Av Mikaela Billström - 6 maj 2010 22:42

  

  Lillgumman solade sig på balkongen. Visst ser det ut som hon dansar?  





Av Mikaela Billström - 6 maj 2010 22:16


Igår stängde dom ner Kims respiratorn som hade hållt henne vid liv i 26 år. Hon ansökte till socialstyrelsen om att få bli nedsövd och sedan få respiratorn avstängd och hon fick deras tillåtelse. Det är konstigt att någon annan ska få bestämma om man får leva eller dö? Borde det inte vara upp till individen som det gäller? Klart man inte ska ha dödshjälp på sjukhusen och ge ut dödliga injektioner till höger och vänster men man borde kolla på den enskilde individens livssituation. Vad hade Kim för liv?Hon hade en väldigt smärta och hon vad hel förlamad. Ett vårdpaket med andra ord. Hemskt men sant.


När jag studerade fick jag lära mig att man absolut inte fick hjälpa en gammal människa att dö. Man skulle göra allt för att hålla patienten i liv. Men i praktiken är det inte så. Vi hade t.ex en tant på jobbet som inte åt eller drack, hon låg bara och tittade på oss när vi kom och hon log alltid. Jag frågade om varför hon inte skulle få dropp?Hon svälter ju ihjäl annars. Men jag fick luddiga svar om att det är dax för henne nu. Men vilka är vi att bestämma det? Det har ju hänt att man vakar på en patient som sedan blir frisk igen, det är inte troligt men det KAN hända..


Individen själv får inte bestämma över sitt eget liv men någon kostymNisse på Socialstyrelsen har makten att neka eller godkänna hur sjuka människors sista tid blir..

Jag är glad över att Kim fick somna in, det var hennes sista vilja och det får man respektera. Hennes kropp var om ett fängelse och nu får hon äntligen lämna den..


 



Av Mikaela Billström - 6 maj 2010 08:29


Godmorgon mina fina!


Idag klev vi upp tidigt för det ska komma några snubbar hit och fixa med fönstren. Allt ska bytas så det lär ta ett tag eftersom det är rätt många fönster i lägenheten.

Idag vet jag inte riktigt vad som händer, funderar på att åka och köpa en ny fisk eller nått annat som kan bo i mitt akvarium. Det är ju tomt nu sedan Silverbjälke flyttade ut..


Det är jätte fint väder ute. Det känns som sommar och jag längtar till Stockholm, finns det något bättre än Stockholm på sommaren? I dont think so..

Jag och Micke försöker åka dit minst fem gånger per år och shopa lite och bo fint.



Nu ska jag ta en dusch och fixa håret. Kan ju inte se ut så här när man får karl besök   Man vet ju aldrig..

Av Mikaela Billström - 6 maj 2010 00:32

Hej mina fina läsare!


Idag har jag varit ledig. Sara kom hit på förmiddagen och vi åkte in till stan en sväng. Åt lunch tillsammans med Micke på en pizzeria i Nacksta. Jag åt en sallad, det gör jag alltid.. Kommer inte ihåg när jag beställde en pizza sist faktiskt.. 


Idag har jag funderat lite på att söka ett nytt jobb. Jag är less helt enkelt, less på äldrevården ( Inte på vårdtagarna utan på hela systemet) och less på att hoppa runt mellan tre olika grupper och bara le och vara glad. Jag gör ju mitt schema själv på timecare men jag kan inte riktigt styra om vart jag ska vara,  I en del grupper trivs jag inte alls, dåligt bemötande och sura miner gör att man tappar det positiva man tar med sig till jobbet på morgonen. . Micke peppar mig och säger att jag ska söka nått annat - "För din egen skull, sök något annat" säger han. Jag ångrar inte att jag utbildade mig till Uska, jag vill jobba med utvecklingsstörda människor och för att kunna göra det behöver jag ju min utbildning men jag skulle även vilja prova något annat. Jag och Micke har pratat lite löst om att flytta, vi tänkte söka lite olika jobb i t.ex Sthlm och se vad vi får för svar. .


Jag känner att jag måste göra någonting, jag är livrädd för att jag ska vakna en dag, 40 år senare och ångra varför jag inte tog tag i det jag ville göra, Varför tog jag inte chansen ?

Missförstå mig inte - jag trivs med mitt liv och jag är lycklig. Men jag vill komma någonstans, vart vet jag inte än men det lär visa sig på vägen... förhoppningsvis..


Vart ingen träning idag så imorgon får jag löpa det dubbla..Om jag orkar   



sleepweel sweetface   



Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards